Waarom de Trambaanfietsroute er gewoon zou moeten komen

By 7 februari 2018artikel

Door: Lou Kreukels. 

Als lange-afstandsfietser volg ik de ontwikkelingen over de geplande Trambaanfietsroute op de voet. Wat mij  opvalt is dat vooral mensen die fel gekant zijn tegen de aanleg van de route, media-aandacht krijgen. Deze tegenstanders hebben waarschijnlijk nog nooit een stukje Europa via een dergelijke route gefietst. Ik heb zelden zoveel onzin over één onderwerp horen beweren.

 

De milieubeweging denkt dat op zulke fietspaden aan de lopende band hagedissen worden doodgereden. Nou dat is echt niet zo. En ik kan het weten. Ik heb in Frankrijk een paar duizend kilometer over de Voies Vertes gefietst, groene fietsroutes veelal aangelegd op stilgelegde spoortrajecten.  Je ziet daar af en toe een hagedis, maar zo’n diertje gaat echt niet midden op het pad liggen. Het weet wel beter. Nog voordat het de zon voelt, valt het beestje waarschijnlijk ten prooi aan een roofzuchtige vogel. Ligt er al ergens een hagedis in de zon, dan is het hoogstwaarschijnlijk aan de uiterste rand van zo’n fietspad. Geloof me, je wordt nog eerder door de bliksem getroffen, dan dat jouw fietsband een hagedis raakt. Stel dat dit wel gebeurt, dan laat het diertje z’n staart los. Maar dit terzijde.

 

Voordelen

Laten we het eens over de voordelen hebben. Zoals de ontlasting van verkeer op de wegen in het Heuvelland. Ik woon zelf aan de Scheulderdorpsstraat in Scheulder en geloof niet dat er een wieler- of oldtimerclub in Nederland bestaat, die niet tenminste één keer in de twee jaar een tocht organiseert die door Scheulder loopt. In ons dorp is het in de weekenden behoorlijk druk. Een spreiding van het aantal toeristen is  meer dan welkom.

Milieu

En wat te denken van de enorme winst voor ons milieu? Mensen die op vakantie gaan, pakken meestal het vliegtuig of ze gaan met de auto. Omdat er in Europa steeds meer fietsroutes worden aangelegd en de infrastructuur voor dit soort vakantie beter wordt, neemt de bekendheid van fietsvakanties toe. Conclusie: meer mensen maken er gebruik van en nemen minder vaak het vliegtuig of de auto. Als dat geen milieuwinst is beste natuurbeschermers.

Besparing

Omdat veel meer mensen op een actieve manier ontspannen, levert de fietsroute ongetwijfeld een besparing op voor de gezondheidszorg. Meer bewegen en actief vakantie vieren. Kijk ik naar het aantal beschermde fietspaden –  fietspaden zonder autoverkeer – dan vind ik dat we er in de gemeente Eijsden-Margraten ten opzichte van de rest van Nederland en het buitenland bekaaid vanaf komen.

Sociaal

We worden allemaal ouder, ook de huidige tegenstanders van het project. Stel nu, dat je je alleen nog in een scootmobiel kunt verplaatsen, zou het dan niet heerlijk zijn, wanneer je hele stukken door het natuurgebied vanuit Cadier en Keer naar Maastricht, Margraten, Gulpen of zelfs naar Vaals kunt rijden? Tijdens onze fietstochten heb ik zoveel mooie ontmoetingen gehad met de plaatselijke bevolking. En beste tegenstanders, het ontmoeten van mensen die niet uit je eigen regio komen is een verrijking voor je zelf.

Asfalteren ja/nee

Is het lelijke zwarte asfalt misschien het probleem?  Dat lossen we samen op. Je kunt het asfalt namelijk de kleur geven die bij het landschap past. De banden van mountainbikers beschadigen onverharde stukken meer en dat betekent  op den duur meer onderhoudskosten voor de onverharde delen van het fietspad.

Natuur

Over het algemeen kun je stellen dat fietsers geen rotzooi in de natuur achterlaten. Afgelopen jaar zijn we van Genève naar Lyon gefietst, dat was ongeveer 275 kilometer. Ik heb dit jaar speciaal op het afval gelet dat langs de weg lag. Had ik alles opgeraapt, dan was dat misschien een boterhamzakje vol geweest

Nogmaals beste beleidsmakers, ik hoop dat deze fietsroute wordt aangelegd en dan het liefst zoals in het oorspronkelijke plan vastgelegd.

 

Wilt u ook graag een bijdrage leveren, in de vorm van een column of interview of heeft u beeldmateriaal dat u met ons wilt delen? Laat ons dit weten en neem hiervoor contact met ons op. Wij zijn erg geïnteresseerd in anekdotes uit het verleden en de historische feiten over de trambaan die door het Zuid-Limburgse Heuvellandschap van Aken naar Maastricht liep.

 

X