“Op deze route leer je onze omgeving echt doorleven.”

By 18 oktober 2017 Interview

Dat de Trambaanfietsroute er moet komen is voor Karin Pinckaers (48) zo klaar al een klontje. Samen met man Jo runt Karin al 25 jaar als derde generatie Camping Osebos in Euverem. Ze laten gasten maar al te graag kennismaken met het prachtige Zuid-Limburgse landschap.

 

“Net zo goed als wij onze gasten aandacht moeten geven en investeren in onze camping, dienen gemeenten en provincie dat te doen voor bezoekers van deze regio,” laat Karin weten. “De regio Zuid-Limburg wil toeristen en recreanten ontvangen, dan moet ze ook iets te bieden hebben en dus in het aanbod investeren.” Karin krijgt maar al te vaak te horen van haar campinggasten dat ze naar Zuid-Limburg komen om ‘de batterij op te laden’. Genieten van mooie, bewegwijzerde routes is volgens Karin dé manier om dat te doen. Als ondernemer en fietsliefhebber vertelt ze ons graag meer over de voordelen van de toekomstige Trambaanfietsroute Maastricht-Aken.


Foto: Claire Brandts

Je bent zelf een fietsliefhebber. Hoe is dat zo gekomen?

“Ik ben inderdaad een echte fietsliefhebber. Sinds een jaar of tien sukkel ik met mijn gezondheid. Er werd me aangeraden om meer te gaan fietsen. De fiets is een toegankelijke manier om meer te bewegen. Het bleef voor mij niet bij recreatief fietsen maar ik ben zelfs fanatiek gaan wielrennen en mountainbiken. Ik ben inmiddels echt verslaafd. Dat kun je wel stellen. Ik vind het lekker om buiten in de natuur actief bezig te zijn, en daarbij is het ook nog eens heel gezond. Ik adviseer iedereen meer de fiets te gebruiken zowel sportief als recreatief. Beter voor jezelf en het milieu.”

Biedt de Trambaanfietsroute Maastricht-Aken juist mogelijkheden voor de sportieve óf recreatieve fietser?

“Het wordt een volledig vlakke, verharde en bewegwijzerde fietsroute dus daarom juist heel aantrekkelijk voor recreatieve fietsers en minder voor bijvoorbeeld wielrenners. De sportieve fietsers weten Zuid-Limburg wel te vinden. Hier zijn genoeg uitdagende kuitenbijters te beklimmen in een groene omgeving maar juist voor de recreatieve fietser is het trambaantracé een mooie aanvulling op het routeaanbod. Niet alleen voor toeristen maar ook voor bewoners in de omgeving is het een ontspannen manier om al fietsend van de omgeving te genieten. Je hoeft bij wijze van de bordjes maar te volgen. Als je de weg zelf nog moet gaan zoeken is dat een stuk minder ontspannen. Nee, je wilt als je in je vrije tijd gaat fietsen genieten van de omgeving en van elkaar.”

Zie je nog meer voordelen in de aanleg van deze fietsroute?

“Nou de route verbindt Maastricht met Aken en andersom. Daarnaast maakt het ook de tussenliggende gebieden bereikbaarder voor mensen die onbekend zijn in de regio. Veel toeristen die hier komen zijn onwetend over het gebied dat ze bezoeken. Overigens geldt dat ook voor veel bewoners. Ze denken meteen aan een dagtripje naar de steden Maastricht of Aken. Logisch, maar hier is veel meer te beleven. Door middel van de aanleg van deze route kunnen prachtige natuurgebieden die weer grenzen aan dorpjes met horecagelegenheden worden ontsloten. Die gebieden zijn nu nog niet erg toegankelijk voor de meeste mensen. Terwijl de mensen in de tweehonderdvijftig caravans op onze camping juist allemaal voor die natuur komen. Als ik naar mezelf kijk, vind ik het ook erg leuk om in contact te komen met landschap en natuur die onbekend voor me is.”

Zijn er volgens jou nog andere redenen?

“Ja, een andere reden waarom er in dit fietstracé geïnvesteerd moet worden is de verbinding met de Euregio. Op bestuurlijk niveau is men hier erg voor. Ook ik denk dat het om economische redenen heel goed is voor onze regio om die verbinding te versterken. Het is nu eenmaal een feit dat je op de fiets in kortere tijd, grotere afstanden kunt afleggen dan te voet. Als toeristen me vol enthousiasme vertellen dat ze naar het Drielandenpunt gaan, weet ik al dat ze vervolgens lichtelijk teleurgesteld terugkomen. Die grensregio beleef je niet op het punt waar de grenzen samenkomen. Je moet daarvoor dwars door het gebied en over grenzen heen. Dat kost tijd maar met een fiets maak je die beleving heel toegankelijk. Daarnaast kan deze route naadloos aansluiten op de huidige honderdvijfentwintig kilometer lange Vennbahn-fietsroute die door Duitsland, België en Luxemburg loopt.”


Foto: Johannes Timmermans

Tegenstanders maken zich onder andere zorgen over de snelheid of onrust die fietsers met zich meebrengen. Waarom zou het geen wandelpad kunnen worden?

“We kunnen niet ontkennen dat de fiets enorm in opkomst is. Dus moeten we het aanbod verbreden en met een wandelpad los je dat niet op. Fietspaden worden alsmaar drukker en recreatieve fietsers delen de paden met e-bikers, wielrenners, mountainbikers én schoolgaande kinderen. Dat zorgt wel eens voor onveilige situaties door de verschillende snelheden die de gebruikers hanteren. Het huidige fietspad dat de gebieden tussen Maastricht en Aken verbindt, langs de drukke N278, is daar een goed voorbeeld van. Daar ontstaan vaak onveilige situaties doordat verschillende gebruikers zoals auto’s, fietsers en scooters elkaar kruisen. Door het aanbod van routes te verbreden ontstaat er denk ik een natuurlijke schifting en gaat de druk van de huidige fietspaden af. Dat bevordert de veiligheid. De Trambaanfietsroute Maastricht-Aken zal dan ook vooral een route worden voor de recreatieve rustige fietser. Want ik weet dat als ik zelf ga wielrennen, ik een route uitzoek die me op sportief vlak wat meer uitdaging biedt.”

Heb je zelf nog ideeën, hoe van de Trambaanfietsroute Maastricht-Aken een succes kan worden gemaakt?

“Ik denk dat het een belevingsfietspad moet worden. De rijke historie die aan het tracé vasthangt is er al. Ik weet nog hoe mijn vader die helaas overleden is, me ooit vertelde over de tram die hier vroeger gereden zou hebben. Dat verhaal mag op de route dan ook zichtbaar worden, net als het verhaal achter de natuur en het landschap. Dus stimuleer mensen ook eens om te stoppen op zo’n route, laat ze om zich heen kijken en breng ze wat bij over de omgeving. In plaats van mensen te weren, verwelkom ze in de natuur. Laten we deze mooie omgeving delen met anderen en leg ze iets uit over het ontstaan en voortbestaan van onze lokale natuur. Zo worden we ons nog bewuster van de pracht maar ook de kwetsbaarheid van onze omgeving. Daarmee bevorder je alleen maar respect.”

 

De nog te realiseren Trambaanfietsroute gaat lopen over een vrijwel volledig vlak tracé dat uitermate geschikt is voor fietsers die de steden Maastricht, Aken en Luik willen ontdekken. En niet te vergeten ‘het groene hart’ van deze Euregionale stedendriehoek: het Zuid-Limburgse Heuvelland!

Kijk hier voor meer informatie over de route 

 

X