“De natuur is mijn grootste drijfveer.”

By 21 december 2017 Interview

Jurgen Mingels (54) uit Cadier en Keer kan er kort over zijn: als het aan hem ligt komt er geen Trambaanfietsroute Maastricht-Aken. Zijn voornaamste reden? Natuurbescherming en rust. Jurgen is als fanatieke vrijwilliger niet onbekend in eigen gemeente en gemeenschap. Zo is hij bijvoorbeeld al meer dan 25 jaar lid, waarvan 14 jaar als voorzitter van de Vereniging tot Natuur Behoud (VTN) in zijn woonplaats.

 

Na een kort gesprek aan zijn keukentafel in Cadier en Keer, laat Jurgen graag zien waar de knelpunten zitten als het om de aanleg van Trambaanfietsroute Maastricht-Aken gaat… Op naar de Zwarteweg! We komen aan bij een smalle, verhoogde weg die ons herinnert aan de oude trambaan aan de rand van het dorp. Links en rechts geniet je van een prachtig weids uitzicht over weilanden en Natura 2000-gebied. Een plek die in eerste instantie uitermate geschikt lijkt voor recreatieve fietsers en wandelaars. Jurgen ziet dit anders.

Foto’s: Claire Brandts

Vertel eens, waarom is volgens jou de aanleg van de Trambaanfietsroute Maastricht-Aken hier zo nadelig?

“Ik en vele anderen wandelen graag en veel over de Zwarteweg. Het is er rustig en met wat geluk kom je hier dieren tegen. Deze weg doorkruist namelijk het leefgebied van veel diersoorten. Ik wandel hier het liefst vroeg in de ochtend of als het regent, want dan is het hier het rustigst.” Jurgen wijst naar de bosachtige hellingen aan de rand van de weg: “Kijk, in deze burchten wonen dassen. En luister eens goed. Hoeveel verschillende vogels hoor je wel niet? Door het lawaai dat fietsers met zich mee gaan brengen wordt het leefgebied van deze dieren verstoord. Ze worden verjaagd met als gevolg dat hun leefgebied kleiner wordt.” Jurgen wijst naar links en rechts van de weg: “De Zwarteweg is een migratieroute voor de dieren tussen twee natuurgebieden in. Denk ook aan de paddentrek in het voorjaar. Bij drukte worden deze beesten gewoon platgereden.” Terwijl Jurgen zijn verhaal doet, passeren in de tussentijd drie fietsers, een hardloper en een wandelaar. Vriendelijk groetend vervolgen ze hun weg. “Je ziet, hier komt nu al redelijk wat volk voor zo’n afgelegen weg.” Mens en dier leeft echter nog vredig naast elkaar.

Denk je dat de verwachte drukte het enige knelpunt is?

“Ook de gewenste verharding van de weg is een probleem en niet gewild. Als gekozen wordt voor asfalt kan dat fatale gevolgen hebben voor dieren zoals amfibieën, reptielen en kruipende insecten. Bij warm weer, stijgt de temperatuur van het asfalt. Deze diersoorten gaan op het asfalt zitten om zichzelf op te warmen. Het vliegend hert, een beschermd Natura 2000 insect, maakt tijdens het paringsritueel ook gebruik van deze weg. Onoplettende fietsers rijden deze beesten zo dood. Daarbij doet zwart asfalt veel afbreuk aan de natuurbeleving.”

Zijn er geen alternatieven voor asfalt om de weg te verharden en gebruiksvriendelijker te maken voor fietsers?

“Jawel, als de Trambaanfietsroute er dan toch moet komen zou men kunnen kiezen voor bijvoorbeeld gravel in een toepasselijke natuurlijke kleur. Dit doet tenminste geen afbreuk aan de natuurbeleving en het zwartgekleurde vliegend hert valt zo meer op en komt hiermee hopelijk minder in gevaar.” Jurgen wandelt rustig verder vraagt zichzelf hardop af: “Als we het dan toch over alternatieven hebben, waarom wordt er geen Trambaanwandelroute van gemaakt? Wandelaars nemen niet die snelheid van een fietser met zich mee en zijn ook een minder storende factor voor de dieren en hun leefomgeving.” Jurgen weet dat waar leefgebieden van dieren door de mens in gevaar worden gebracht er volgens wetgeving op andere plekken nieuwe leefgebieden moeten worden gecreëerd. “Dat klopt, maar deze mooie plek wordt dan alsnog drukker met fietsers waardoor omwonenden niet meer kunnen genieten van de rust van dit gebied. Het is belangrijk om dat beetje natuur dat in de buurt komt van ongereptheid te behouden. Het is een rustplek voor mens en dier. De snelheid en het meebrengend geluid van fietsers verstoort dat.”

Het wordt een vrijwel volledig vlakke fietsroute voor recreatieve gebruikers. Denk je niet dat die snelheid wel mee zal vallen?

“Nee, wielrenners zullen deze route misschien niet uitkiezen voor hun sportieve uitdaging maar zullen hem wel gebruiken om gemakkelijk en snel de doorsteek te maken naar een ander gebied waar ze die uitdaging wel zullen vinden. Daarnaast zie je steeds meer mensen met een e-bike. Zowel veel gebruikers van zo’n fiets als andere weggebruikers zijn nog onervaren met de snelheden die e-bikes kunnen bereiken. Daarbij willen koppels graag naast elkaar fietsen, begrijpelijk maar het zorgt wel voor onveilige situaties op plekken waar verschillende gebruikers elkaar passeren. Vooral als je kijkt naar de Achterweg in Cadier en Keer. Die is slechts twee meter breed. Daar kan je op stukken nog niet met twee personen naast elkaar lopen. Hoe wil je daar dan fatsoenlijk en veilig fietsen?”

Tot slot, wat maakt je eigenlijk zo strijdbaar voor de natuur in je eigen gemeenschap?

“Mijn inzet voor de gemeenschap, vooral voor mensen met een beperking, ons landschap en voornamelijk de natuur is heel belangrijk voor me. Door een chronische longaandoening kan ik namelijk niet meer werken. Waar ik kan, ben ik graag van betekenis voor mijn omgeving.” Voor zijn inzet werd Jurgen zelfs benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Hij laat weten: “De natuur dat is mijn grootste drijfveer. Die kan zichzelf niet verdedigen maar ik kan dat wel. Door mijn ziekte ben ik anders naar de wereld gaan kijken. Ik ben geïnspireerd geraakt door de wijsheid en visie van Indianen op de aarde.” Als een strijdbare en zelfbewuste indiaan blijft Jurgen dan ook zijn visie verdedigen over de kosmos. “De aarde is als een moeder die ons voorziet van leven en is de basis voor onze cultuur.” Daar moeten we volgens Jurgen delicaat mee omgaan. We staan nog even stil als er een ritselend geluid tussen de maisplanten vandaan komt. “Waarschijnlijk een ree of wilde zwijnen”, zegt Jurgen zacht. Zouden ze er niet meer zijn als we de volgende keer te fiets komen?

 

Als projectgroep nemen wij de zorgen van bewoners, zoals Jurgen Mingels uiteraard zeer serieus. Heeft u vragen, opmerkingen of suggesties over de Trambaanfietsroute? Documentatie en een antwoord op de veel gestelde vragen hebben wij voor u overzichtelijk verzameld.

Naar de veel gestelde vragen over Trambaanfietsroute

 

X