“Dit is een vlakfietsroute met potentie.”

By 29 november 2017 Interview

Een fietsroute die voor het oprapen ligt, dat is hoe Raymond Oostwegel (70) uit Rijckholt de Trambaanfietsroute Maastricht-Aken ziet. En hij kan het weten, als lid van Fietsersbond Maastricht-Heuvelland deed hij ooit onderzoek voor de Provincie Limburg naar vlakfietsroutes in de regio. Het oude trambaantracé tussen Maastricht en Vaals kwam als grootste kanshebber in aanmerking.

 

In het najaarszonnetje vertelt Raymond op het terras voor zijn huis enthousiast over zijn liefde voor fietsen. Over de fietstochten naar school van Houthem naar Maastricht, de buitenlandse bedevaart routes die hij samen met zijn vrouw aftrapte en de 285 cols die hij in Frankrijk inmiddels heeft beklommen. “Met de fiets zie je gewoon meer in kortere tijd,” zegt hij nuchter. “En van een beetje sportieve uitdaging ben ik nooit vies geweest.” Een echte fietsfanaat mogen we Raymond dus wel noemen.

Foto: Claire Brandts

Je houdt je enthousiasme voor fietsen niet alleen voor jezelf. Waarom promoot je het fietsgebruik zo graag?

“Ik werkte vroeger als apotheker en maakte me op een gegeven moment grote zorgen over de mate van beweging die mensen kregen. Ik kwam op het idee om mensen die ik ontving in mijn apotheek te adviseren meer te gaan fietsen. Dat deed ik immers zelf ook altijd graag. Om mensen te helpen ontwikkelde ik door de jaren heen zo’n zeventig fietsroutes. Die deelde ik eerst via de website van de apotheek maar er bleek ook van buitenaf interesse te zijn. Ik was destijds de enige die zoiets deed. Vervolgens heb ik een eigen website opgezet waar ik nu nog fietsroutes op deel: www.raymondoostwegel.nl. Door het ontwikkelen van die routes stuitte ik op allerlei problemen: fietsen via de knooppunten is een prima systeem maar dat lag toentertijd bijna op zijn gat. Ook kwam ik problemen op het gebied van veiligheid tegen, daar ben ik me mee gaan bemoeien. Uiteindelijk ben ik betrokken geraakt bij de Fietsersbond Maastricht-Heuvelland, de nationale belangenbehartigersvereniging voor fietsers, waar ik sinds 2007 voorzitter van ben.”

Waarom is een uitbreiding van het fietsrouteaanbod in deze tijd en regio juist zo belangrijk?

“Zowel het praktische fietsgebruik als het fietstoerisme nemen in grote snelheid toe. Daar moet op worden geanticipeerd en veel andere kansrijke vlakfietsroutes zijn er niet hier in de omgeving. Daarbij is deze route grotendeels autovrij en met een  straks volledig verharde weg is het een bijzonder geschikt fietspad voor de zwakkere fietsers. Denk aan gezinnen met kinderen die veilig willen oefenen of ouderen die rustig willen bewegen. Ook zou het een leuke en veilige alternatieve route kunnen zijn voor schoolgaande kinderen die vanuit Cadier en Keer naar Maastricht of Gulpen fietsen. Vanuit recreatief oogpunt is het natuurlijk ook een prachtig stuk. Je wordt omringd door mooie natuur en door het verhaal achter de route heeft het tracé ook een sterke cultuurhistorische en educatieve waarde. Het leuke is dat Vaals en Aken voor ons dichterbij komen en dat besef werkt ook de andere kant op. Als bewoner van deze regio kun je bij wijze van spreken ieder weekend heel gemakkelijk op ontdekking.”

Niet iedereen is positief over de komst van de route. Natuurbescherming en rust zouden volgens sommigen in het gedrang komen?

“Er zijn inderdaad een aantal groepen mensen die zich druk maken hierover. Ik begrijp het wel, verschillende weggebruikers komen straks samen, niet alleen wandelaars en fietsers maar ook dieren. Ik ben daarom voor het principe ‘shared space’. De weg hoeft op die manier niet volledig verhard te worden maar bijvoorbeeld alleen in het midden. En dan het liefst in een natuurlijke kleur. Hier zijn al vele mooie voorbeelden van in binnen- en buitenland. Op die manier hebben zowel de fietsers (in het midden) als de wandelaars en ruiters (aan de zijkanten) hun eigen plek op de weg. Daarnaast kunnen er migratietunneltjes gemaakt worden voor de dieren. Er moet uiteraard wel gewaakt worden voor gemotoriseerd verkeer. Het dient geen sluiproute te worden. De focus dient te liggen op ecotoerisme, langzaam en niet gemotoriseerd verkeer. Als men in het Heuvelland klaagt over de vele scooters, motors en auto’s die komen toeren, moet er voor de rustzoekers ook een alternatief zijn. De Trambaanfietsroute Maastricht-Aken is daar een perfect voorbeeld van.”

 

Wilt u meer weten over deze nog te realiseren Trambaanfietsroute? De antwoorden op veel gestelde vragen hebben wij voor u op één pagina gebundeld. Heeft u een vraag die er nog niet tussen staat? Neem dan gerust contact met ons op via het contactformulier.

Naar de veelgestelde vragen over de Trambaanfietsroute

X