#2 Een trambaan met vele bouwkundige uitdagingen

By 9 april 2018 artikel

Tekst en foto’s: Luc Wolters

De trambaan tussen Maastricht en Vaals werd in twee delen opgeleverd. Allereerst kwam de verbinding tussen Vaals en Wijlre in 1922 gereed. Problematischer was de aanleg van het deel tussen Maastricht en Gulpen. Hiervoor moest men over het plateau van Margraten heen, terwijl een stoomtram maar zeer geringe stijgingspercentages aankon. De route moest dus worden aangepast en afgevlakt wat zorgde voor bouwkundige uitdagingen.

In 1922 werd het traject tussen Vaals en Wijlre geopend. Die dag ontspoorde de tramlocomotief. Foto: H. Schreuders, De stoomtram Vaals-Maastricht 1923-1939.

Ingravingen tot 17 meter diep

In plaats van de Rijksweg (Keerderberg) werd gekozen voor een route noordelijk om Cadier en Keer heen. Ten westen van Margraten, richting Reymerstok werd de tramlijn in een soort uit te diepen holle weg ingegraven. Een diepte die reikte tot 17 meter. Deze uitdieping met schuine taluds was bovenaan circa 55 meter breed. Bij deze werkzaamheden werd gebruik gemaakt van een werkspoor en een met stoom aangedreven graafmachine. Wat in die tijd (1922-1924) een enorme klus was. De grond die hierbij vrijkwam was elders op het traject nodig om spoordijken te bouwen van soms wel 10 meter hoog.  

Spectaculair viaduct over het Gulpdal

Het viaduct De Hut – De Planck

De grootste uitdaging was de bouw van het spectaculaire viaduct over het 600 meter brede Gulpdal tussen Euverem en Pesaken. Een spoordijk, zoals aanvankelijk gepland, bleek niet mogelijk. Er moest een stalen constructie komen tot wel 17 meter hoog. Omdat de ondergrond drassig was, moest die rusten op brede betonnen fundamenten. 

Terug in de tijd met 5 korte artikelen

De komende periode neemt onze gastschrijver Luc Wolters u in 5 korte artikelen mee terug in de tijd. Naar de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw. De tijd van Charles Ruijs de Beerenbrouck, de eerste Limburgse minister-president. U leest over de bouwkundige uitdagingen bij de aanleg van de trambaan en het vroegtijdig einde van deze historische lijn die van Vaals naar Maastricht voerde. Maar ook vertelt hij over de restanten van deze lijn die vandaag de dag nog op veel plekken terug te vinden zijn.

De volgende keer leest u hoe een grap hele grote gevolgen had voor het gebruik van de tramlijn. 

Lees ook: #1 Het was wachten tot Charles Ruijs de Beerenbrouck

 

X