#5 Wat tegenwoordig rest zijn herinneringen uit het verleden.

By 1 juli 2018 artikel

Tekst en foto’s: Luc Wolters.

Omdat de tram maar geringe stijging aankon, moest op diverse plaatsen worden ingegrepen in het landschap. Een flinke stijging moest door uitgravingen of ophogingen worden afgezwakt. In het heuvelachtige terrein heeft de historische trambaan nog steeds zijn sporen nagelaten.  

Verschillende viaducten

Zo is tussen Cadier en Keer en Blankenberg een viaduct aangelegd, waar de tram onderdoor reed. Dit viaduct ligt er nog steeds. Tussen Margraten en Reijmerstok is het spoor tot wel 17 meter diep gelegd in een prachtig groene corridor, alleen onderbroken door de weg van de N278 (De Hut) naar de Belgische grens (De Plank). Bij Reijmerstok zelf moest het tramtracé juist enorm worden opgehoogd en ging de tram over het hoge viaduct richting Euverem, waar nog een spoordijk met onderdoorgang liggen.  

Restanten tussen Gulpen en Vaals

Achter kasteel Neubourg in Gulpen ligt eveneens een spoordijk, afgegrensd door paaltjes met het opschrift LTM (Limburgse Tramweg Maatschappij). Vanuit Gulpen ging een lijn naar Wijlre, waaraan een spoordijk achter kasteel Cartils herinnert. Bij het traject tussen Gulpen en Vaals volgde de tram grotendeels de provinciale weg N278, hetgeen amper sporen heeft nagelaten, maar wel twee veedoorlaten. Tussen Lemiers en Vaals verliet het spoor de weg over een spoordijk. Bijzonder is het fraaie tramstation, aan het eindpunt van de tramlijn, in Vaals dat zijn functie heeft verloren maar dat er wel nog steeds staat. 

Van het verleden naar het heden

De afgelopen periode hebben wij u in 5 korte artikelen mee terug in de tijd genomen. Naar de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw. De tijd van Charles Ruijs de Beerenbrouck, de eerste Limburgse minister-president. U heeft kunnen lezen over de bouwkundige uitdagingen bij de aanleg van de trambaan en het vroegtijdig einde van deze historische lijn die van Vaals naar Maastricht voerde.

In een groot deel van het spoor waar ooit de tram heeft gelopen, wordt de route straks weer tot leven gewekt. Een nieuw spoor voor fietsers dat voert langs tal van cultuurhistorische en natuurlijke parels.

Lees ook:
#1 Het was wachten tot Charles Ruijs de Beerenbrouck.
#2 Een trambaan met vele bouwkundige uitdagingen.
#3 een grap die grote gevolgen heeft voor de trambaan.
#4 de stekker gaat definitief uit de tramlijn.

X