#4 de stekker gaat definitief uit de voormalige tramlijn.

By 1 juni 2018 artikel

Tekst en foto’s: Luc Wolters.

Het maatschappelijk en economisch tij zaten de tram niet mee. Ook was voor een stoomtram gekozen, terwijl een elektrische tram beter was geweest en reden ten tijde van de aanleg op veel trajecten al bussen van particuliere ondernemingen. Dit bleek vaak een beter, betrouwbaarder en sneller alternatief te zijn.

De personentram op de Gulpdalbrug. Onderaan zijn de forellenvijvers te zien, geëxploiteerd door de Heidemaatschappij.

Het was te laat om het tij nog te keren

Ook de wereldwijde crisis van de jaren dertig speelde niet mee en zorgde voor nog minder gebruik van de heuvellandtram dan waarop was gerekend. De tramlijn was al jaren verliesgevend. Men probeerde het tij nog te keren door ook goederen en grond over de lijn te transporteren. Dit mocht echter niet meer baten. Het personenvervoer werd in 1937 grotendeels gestaakt. Een jaar later ging de stekker er helemaal uit. De kosten: vijf miljoen voor de aanleg van de tramlijn en vijf ton geleden verlies (omgerekend nu nu circa €113 miljoen).  

Afbraak in 1939 van het spoorwegviaduct door de Maastrichtse schroothandelaar Dotremont. Foto: H. Schreuders, De stoomtram Vaals-Maastricht 1923-1939.

De tram werd vervangen door bussen

De tram werd alsnog vervangen door bussen van de LTM (Limburgse Tramweg Maatschappij). Die probeerden met regelgeving de particuliere busondernemingen uit de markt te drukken. De Maastrichtse schroothandelaar Dotremont kocht de spoorlijn en het materieel op.

Lees hier meer over in het artikel: De teruggevonden LTM 26.

Dit bestond uit kilometers spoorstaven, locomotieven, en wagons. Maar ook het befaamde Gulpdal viaduct met 1.300 ton staal, dat na de Eerste Wereldoorlog duur was aangekocht en nu voor een habbekrats verkocht moest worden. Het rollend materieel wist Dotremont overigens tegen goede prijzen door te verkopen.  

Terug in de tijd met 5 korte artikelen

De komende periode neemt onze gastschrijver Luc Wolters u in 5 korte artikelen mee terug in de tijd. Naar de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw. De tijd van Charles Ruijs de Beerenbrouck, de eerste Limburgse minister-president. U leest over de bouwkundige uitdagingen bij de aanleg van de trambaan en het vroegtijdig einde van deze historische lijn die van Vaals naar Maastricht voerde. Maar ook  vertelt hij over de restanten van deze lijn die vandaag de dag nog op veel plekken terug te vinden zijn.

 

In het vijfde en laatste deel laten wij u zien welke overblijfselen van de trambaan vandaag nog steeds zichtbaar zijn.

Lees ook:
#1 Het was wachten tot Charles Ruijs de Beerenbrouck.
#2 Een trambaan met vele bouwkundige uitdagingen.
#3 een grap die grote gevolgen heeft voor de trambaan.

X