#3 een grap met grote gevolgen voor de trambaan

By 26 april 2018 artikel

Tekst en foto’s: Luc Wolters.

Voor de aanleg van de trambaan van Vaals naar Maastricht waren veel ingrepen in het heuvellandschap nodig. Hierdoor liepen de kosten van de aanleg uiteindelijk op tot maar liefst vijf miljoen gulden, wat omgerekend tegenwoordig circa €81 miljoen is.  

 

In april 1925 was de officiële opening met tal van genodigden. Minister-president Ruijs de Beerenbrouck grapte dat de lijn later dan gepland gereed was, maar dat er al die tijd zo tenminste geen ongelukken hadden plaatsgevonden. Een uitspraak die nog vaak werd aangehaald, want de heuvellandtram zou nog brokken maken….  

Een grap met grote gevolgen

Herhaaldelijk waren er botsingen met auto’s, trams of overige obstakels. De berichtgeving hierover in de kranten ontmoedigde het tramgebruik door de lokale bevolking. Aangezien er in die tijd nog weinig toerisme was, de belangrijkste gebruikersgroep van deze tramlijn. Bovendien ontbrak voor de mijnwerkers uit dit gebied een gunstige verbinding naar de Mijnstreek. Omdat de kosten van de aanleg duurder waren uitgevallen was namelijk besloten de tramlijn niet naar Kerkrade door te trekken.  

Bezoek van de markt in Maastricht per tram vanuit Bemelen. Foto: H. Schreuders, De stoomtram Vaals-Maastricht 1923-1939.

De tijd heeft de trambaan ingehaald

Menigeen had bovendien angst voor het hoge tramviaduct over het Gulpdal. Alleen de marktdagen in Maastricht, Gulpen of Vaals wilden wel wat huisvrouwen op de been brengen. Voor het overige was het gebruik van de tramlijn verre van voldoende om de lijn rendabel te houden. Bovendien had de aanleg zo lang geduurd dat de meeste plaatsen inmiddels veel betere, snellere en goedkopere busverbindingen kenden van lokale particuliere ondernemers. 

Terug in de tijd met 5 korte artikelen

De komende periode neemt onze gastschrijver Luc Wolters u in 5 korte artikelen mee terug in de tijd. Naar de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw. De tijd van Charles Ruijs de Beerenbrouck, de eerste Limburgse minister-president. U leest over de bouwkundige uitdagingen bij de aanleg van de trambaan en het vroegtijdig einde van deze historische lijn die van Vaals naar Maastricht voerde. Maar ook  vertelt hij over de restanten van deze lijn die vandaag de dag nog op veel plekken terug te vinden zijn.

 

In deel 4 ontdekt u waarom al in 1938 de stekker uit de tramlijn wordt getrokken. 

Lees ook:
#1 Het was wachten tot Charles Ruijs de Beerenbrouck.
#2 Een trambaan met vele bouwkundige uitdagingen.

X