#1 Het was wachten tot Charles Ruijs de Beerenbrouck

By 4 april 2018 artikel

Tekst en foto’s: Luc Wolters

In de 19e eeuw bleven de infrastructuur en het openbaar vervoer in Zuid-Limburg nog ver achter bij de rest van het land. De grensoverschrijdende spoorwegen werden veelal met buitenlands kapitaal aangelegd. Alleen de treinverbinding Sittard-Heerlen werd deels door Nederland betaald. 

 

Vanaf 1880 ontstonden er meerdere plannen voor een tramverbinding tussen Vaals en het heuvelland naar Maastricht. Vaals had sinds 1889 wel al een verbinding met Aken, terwijl vanuit Maastricht tramlijnen naar Glons en Maaseik in Belgie werden aangelegd. Voor de uitvoering van de concrete plannen stelde het Rijk slechts een schijntje ter beschikking van het bedrag dat voor de aanleg nodig was. 

Lokale nijverheid en mijnbouw

Behalve de nijverheid in dit gebied vormde de steenkolenmijnbouw een extra argument voor de aanleg van een verbinding. De mijnwerkers moesten immers toch bij hun werk geraken. Na jarenlange verkenningen en studies kwam er in 1912 eindelijk geld ter beschikking en werd een overeenkomst gesloten met een Berlijnse maatschappij.  

Wachten op Charles Ruijs de Beerenbrouck

De Eerste Wereldoorlog gooide echter voorlopig roet in het eten. Pas toen na de oorlog Charles Ruijs de Beerenbrouck de eerste Limburger die minister-president werd, keerde het tij. Hij riep een commissie in het leven en bracht in 1921 alle trams in Limburg samen onder de naam Limburgse Tramweg Maatschappij (LTM), die vervolgens startte met de aanleg van de lijn Vaals-Maastricht. Gekozen werd voor een verouderde techniek met een stoomtram in plaats van een modernere en elektrische aandrijving. Dat zou in de loop der tijd nog gevolgen hebben…

Terug in de tijd met 5 korte artikelen

De komende periode neemt onze gastschrijver Luc Wolters u in 5 korte artikelen mee terug in de tijd. Naar de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw. De tijd van Charles Ruijs de Beerenbrouck, de eerste Limburgse minister-president. U leest over de bouwkundige uitdagingen bij de aanleg van de trambaan en het vroegtijdig einde van deze historische lijn die van Vaals naar Maastricht voerde. Maar ook  vertelt hij over de restanten van deze lijn die vandaag de dag nog op veel plekken terug te vinden zijn.


In het volgende artikel leest u over de aanleg en de bouwkundige uitdagingen die bij de aanleg overwonnen moesten worden.

 

X